دیدبان

انتقاد فرمانده ناجا از رفتار اخلال‌گرایانه خودروسازان

انتقاد فرمانده ناجا از رفتار اخلال‌گرایانه خودروسازان

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در پنجمین همایش ملی ترافیک با اشاره به مشکلات ناشی از وقوع تصادفات و حوادث رانندگی اظهار داشت: متأسفانه میزان خسارات سالانه حوادث رانندگی، 6 درصد تولید ناخالص ملی ما را شامل می‌شود که برای جبران آن باید 2 سال از درآمد بنزین را صرف آن کنیم و این میزان علاوه بر هزینه‌های معنوی کشته شدن و آسیب دیدن افراد و اعضای یک خانواده است.

وی رشد نامتوازن تولید خودروها و فراهم نشدن زیرساخت‌های توسعه در کشور را باعث افزایش حیرت‌انگیز کشته‌شدگان حوادث رانندگی در 5 سال نخست دهه 80 عنوان کرد و افزود: متأسفانه در آن دوران سالانه 11.3 درصد بر میزان کشته‌شدگان ناشی از تصادفات افزوده می‌شود که اگر همان میزان رشد و با همان شیب در حال حاضر وجود داشت، امروز ما باید شاهد کشته‌شدن بیش از 60 هزار نفر در سوانح جاده‌ای می‌بودیم.

فرمانده ناجا با اشاره به کاهش 36 درصدی کشته‌شدگان در 8 سال منتهی به سال 92، گفت: خوشبختانه در طول 8 سال اخیر ما می‌توانیم سهم کوچکترین عوامل را در بروز سوانح مشخص کنیم و امروز کارشناسان پلیس و ترافیک به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر 3 عامل خودرو، جاده و راننده باید به عامل مدیریت ایمنی و مدیریت پس از صحنه تصادف نیز توجه ویژه داشت.

* هیچگونه ساختار متمرکزی در سطح عالی و کلان کشور در مدیریت ترافیک وجود ندارد/ انتقاد رئیس پلیس از مجلس برای لغو ساختار ترافیکی دولت دهم

احمدی‌مقدم با انتقاد از عدم وجود ساختار متمرکز ترافیکی در سطح عالی گفت: در آخرین سال دولت دهم یک ساختار متمرکز از سوی ریاست جمهور وقت مشخص شد که متأسفانه مجلس شورای اسلامی آن را لغو کرد و امروز ما فاقد هرگونه ساختار متمرکز در سطح عالی و کلان کشور به منظور ایجاد هماهنگی، تأمین منابع و سیاستهای کلان در بحث مدیریت ترافیک هستیم.

وی با بیان اینکه مدیریت حلقه مفقوده کشور ما است، خاطرنشان کرد: ما باید به سمت فراهم کردن ساختار کلان در سطح راهبردی، راهبری و اجرایی حرکت کنیم تا یک مجموعه یکپارچه و واحد در بحث مدیریت ترافیک در کشور داشته باشیم.

* انتقاد فرمانده ناجا از رفتار اخلال‌گرایانه خودروسازان

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد شدید از خودروسازان و برخی دستگاه‌های کشور در اخلال نظم ترافیکی گفت: متأسفانه نه تنها برخی دستگاه‌ها همکاری لازم در بحث کاهش تلفات و کنترل ترافیک را ندارند بلکه در جهتی عکس عملکردی اخلال‌گرایانه دارند و کاهش تعداد کیسته هوای یک خودرو خاص از 2 کیسه به یک کیسه نمونه‌ای از این اخلال است و اگر به آنها اجازه دهیم حتی این تعداد را نیز حذف می‌کنند و از نصب ترمزهای ضدقفل ABS نیز جلوگیری می‌کنند.

احمدی‌مقدم تأکید کرد: ولی پلیس و نیروی انتظامی در برابر این اقدامات اخلال‌گرایانه تا آخر ایستاده‌ است ولی متأسفانه برخی از این دستگاه‌ها پلیس را زیر می‌گیرند و از روی ما رد می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی‌ها در مورد پرسانحه‌ترین خودرو کشور درخواست مذاکره و برگزاری جلسه دارند تا ما را از لحاظ نظری قانع کنند که این خودرو هیچ مشکلی ندارد ولی این در حالی است که ما به صورت عینی و با استفاده از آمار وقوع تصادفات، مشکلات این خودرو خاص را مشاهده می‌کنیم و نمی‌توانیم به بهانه مذاکره و سازش با آنها چشم‌مان را بر حقایق و واقعیتها ببندیم.

* باید در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیر حقوق ایران در برابر تحریم‌کنندگان باشیم

فرمانده ناجا همچنین با اشاره به نقش جدی تحریم‌ها در عدم پیشرفت خودروسازی کشور گفت: تحریم‌های اخیر جنایتی از سوی دشمنان است تا زمینه افت خودروسازان و عدم رشد آنها فراهم شود ولی متأسفانه بخشی از خودروسازان نیز از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و در مورد وظایف خود کوتاهی می‌کنند.

احمدی‌مقدم با تأکید بر اینکه تحریم‌کنندگان ایران در جان باختن شهروندان ایرانی بر اثر سوانح ترافیکی مقصر هستند، گفت: ما باید این موضوع را در مجامع حقوقی بین‌المللی مطرح کنیم و پیگیر این مسئله باشیم چرا که تحریم‌کنندگان باعث جان باختن مردم ما می‌شوند.

وی در ادامه افزود: با این وجود مردم ایران هر هزینه‌ای را برای ماندن در مسیر حفظ استقلال خود پرداخت می‌کنند و راه خود را در این مسیر ادامه می‌دهند.

فرمانده ناجا همچنین در بخش دیگری از سخنانش تحقق کاهش 50 درصدی تلفات رانندگی را در گرو کاهش 12 درصدی سالانه کشته‌شدگان حوادث رانندگی عنوان کرد و با تأکید بر عامل فرهنگ رانندگی در این موضوع، شدت عمل پلیس و استفاده حداکثری از بازدارندگی قوانین را از جمله راهکارهای تحقق این هدف عنوان کرد.

احمدی‌مقدم با تأکید بر ایمنی وسایل نقلیه و ارتقای استانداردها در تولید خودرو، گفت: بحث ارتقا استانداردها و نظارت بر آن باید سختگیرانه باشد و نباید در این مسیر کوتاه آمد و این در حالی است که برخی‌ها پلیس را برای کوتاه نیامدن در این مسیر و سختگیری مذمت می‌کنند ولی باید این مذمت را در مورد دیگرانی انجام داد که در برابر این موضوع کوتاه آمده‌اند.

* معاینه فنی در کشور هیچ مسئولی ندارد/ مدیریت صحنه تصادفات نقش ویژه‌ای در کاهش تلفات دارد

وی با اشاره به مشکلات موجود کشور در مدیریت پس از صحنه تصادف گفت: متأسفانه ما در حال حاضر مدیریت متمرکز و واحدی در بحث امداد و نجات نداریم و آتش‌نشانی‌ها، خودروهای امدادی و اورژانس هر یک جداگانه فعالیت می‌کنند و این در حالی است که مراکز اورژانس کشور نیز در راه‌ها و معابر آمایش مناسبی ندارند.

فرمانده ناجا ادامه داد: تا 10 سال پیش یک نفر در صحنه تصادفات جان خود را از دست می‌داد و 2 نفر پس از تصادف و امسال با بهبود شرایط مؤفق شدیم تا این آمار را به صورت مرگ یک نفر پس از صحنه تصادف در برابر یک نفر در صحنه تصادف برسانیم لذا به نظر می‌رسد با مدیریت در این بخش می‌توانیم کاهش 3 هزار نفری تعداد کشته‌شدگان در سال را محقق کنیم.

احمدی‌مقدم در پایان با انتقاد از بی‌سامانی موجود در مراکز معاینه فنی گفت: متأسفانه مراکز معاینه فنی در کشور هیچ مسئولی ندارد و برای کنترل ایمنی خودروها پس از تولید باید مدیریت این مراکز به صورت متمرکز اداره شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران