دیدبان

دور زدن‌های دولتمردان انگلیس در دایره رسوایی

دور زدن‌های دولتمردان انگلیس در دایره رسوایی

به گزارش دیدبان به نقل از سیاست روز، دولتمردان انگلیس به پادشاهی ملکه الیزابت و نخست‌وزیر کامرون در حالی سعی دارند تا چهره‌ای مقتدر از این کشور به نمایش گذارند که کارنامه داخلی و خارجی آن نشانگر رسوایی‌های گسترده‌ای بویژه در حوزه حقوق بشر می‌باشد.

انگلیسی‌ها همواره با ادعای حقوق بشر در امور کشورها دخالت می‌کنند حال آنکه در درون این کشور و سیاست خارجی آن به کرات می‌توان نقض حقوق بشر را مشاهده کرد که واهی بودن ادعاهای حقوق بشری آنها را بیشتر آشکار می‌سازد.

در عرصه داخلی این کشور، تحقیقات نشان می‌دهند در سال اخیر، ثروتمندان انگلیس شاهد رشد 15 درصدی ثروت خود بوده‌اند. ساندی تایمز گزارش داد طبق یک گزارش سالانه در رابطه با وضعیت اقتصادی مردم انگلیس، ثروتمندان این کشور، شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در ثروت خود بوده‌اند. بنابر این گزارش که "لیست ثروتمندان" نام دارد، هم‌اکنون سرمایه‌های ثروتمندان انگلیس، از همیشه بیشتر است. آمار ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهند در سال گذشته، ثروت سرمایه‌داران انگلیس که کمتر از 1000 فرد یا خانواده هستند،‌ بیش از 15 درصد افزایش یافته است. هم‌اکنون جمع کل ثروت‌ ثبت‌شده افرادی که در این لیست مشاهده می‌شوند به بیش از 872 میلیارد دلار می‌رسد. "آمار ارائه شده نشان می‌دهند هم‌اکنون ثروتمندان انگلیس که تنها 1 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، ثروتی برابر با سرمایه 55 درصد از جمعیت این کشور را در اختیار دارند. این در حالی است که مردم انگلیس مجبور به اجرای طرح ریاضت اقتصادی می‌باشند.

در رسوایی دیگر در زمینه حقوق بشر منابع خبری اعلام کردند شرکت اداره‌کننده بازداشتگاه مهاجران در انگلیس متهم به سرپوش گذاشتن به تعرض جنسی در این مرکز است. به نوشته روزنامه گاردین شرکت خصوصی سِرکو، ارائه‌کننده گسترده خدمات مستقر در انگلیس، مجبور به افشای یک گزارش داخلی سری شده است که قصور آن را در انجام تحقیقات لازم در مورد ادعای تعرض جنسی مکرر کارکنانش به یکی از زنان در بازداشتگاه مهاجران یارلزوود در انگلیس فاش می‌سازد. این سند که جزو اسناد طبقه‌بندی شده بود، هفته گذشته در‌پی یک مناقشه حقوقی چهارماهه بین سرکو و شرکت اخبار و رسانه گاردین که منتشرکننده روزنامه گاردین است، علنی شد. این افشاگری یک روز پس از آن صورت گرفت که فاش شد شرکت سرکو ممکن است از جمله شرکت‌هایی باشد که خدمات اجتماعی خصوصی شده کودکان از جمله حمایت از آنها را طبق پیشنهادهای تحت بررسی در وزارت آموزش انگلیس بر عهده می‌گیرند.

در حوزه سیاست خارجی نیز انگلیس با چالش رسوایی جنایاتش در عراق مواجه است. روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف نوشت گزارش هیئت تحقیق چیلکوت درباره جنگ عراق قبل از انتشار بحث‌برانگیز شده این در حالیست که دولت انگلیس بسیار تلاش کرده تا از انتشار آنها جلوگیری کند. روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت گزارش هیئت تحقیق چیلکوت درباره جنگ عراق قبل از انتشار بحث برانگیز شده است. در این اسناد، شواهدی در مورد روش‌های شکنجه‌ سیا به ویژه مورد جنجالی "غرض مصنوعی" با کمک انگلیس برملا خواهد شد.

"دیوید کامرون" نخست‌وزیر انگلیس با اعلام اینکه نتیجه یک تحقیق درازمدت درباره جنگ عراق تا اواخر سال منتشر خواهد شد،‌ سعی کرد نگرانی‌های "سِر جرمی هیوود" عالی رتبه‌ترین کارمندش را درباره تاثیر انتشار این گزارش و مکالمات "تونی بلر" نخست‌وزیر سابق انگلیس از حزب کارگر و جرج‌بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر اعتبار بلر را برطرف سازد. زمان انتشار این گزارش احتمالا بسیار بحث برانگیز خواهد شد و حزب کارگر ممکن است ادعا کند انتشار آن چند ماه قبل از انتخابات پانزده مه 2015 ممکن است بر نحوه رای دادن مردم تاثیر بگذارد. این خبر لحظاتی پس از آن منتشر شد که "برنارد جنکین" رئیس کمیسیون مجلس عوام که مسئول رسیدگی به امور کارمندان دولت است، تهدید کرد سِر جرمی را به علت تاخیر در انتشار این گزارش فرا می‌خواند.

جنایات انگلیس در عراق هزاران قربانی گرفته در حالی که سران لندن هرگز پاسخگوی این جنایات نبوده‌اند. در رسوایی حقوق بشری دیگر برای انگلیس منابع خبری فاش کردند واشنگتن پروژه ای بزرگ برای گسترش فعالیت‌های جاسوسی‌اش در انگلیس در دست بررسی و تنظیم دارد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت ، واشنگتن طرحی برای تبدیل یک پایگاه نظامی اش در انگلیس به یکی از بزرگترین کانون‌های جاسوسی‌اش در خارج از آمریکا دارد و تقریبا دویست میلیون پوند را به این امر اختصاص داده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن