دیدبان

بررسی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

بررسی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش دیدبان به نقل از اندیشکده چتم‌هاوس، کارشناس این اندیشکده در گزارشی به بررسی انتخابات افغانستان، رویکرد افغان‌ها به این انتخابات، مشارکت گسترده و عوامل مؤثر در مشروعیت دولت جدید پرداخته و معتقد است که «دور دوم»، گزینه‌ای است که تنها در صورت تقلب گسترده و خشونت چشمگیر باید جایگزینی برای آن پیدا کرد.

در حالیکه که رأی‌دهندگان افغان احساس مطلوبی از روند رأی‌گیری در روز انتخابات 5 آوریل دارند، اما هنوز نگرانی‌های گسترده‌ای در خصوص احتمال دستکاری و تقلب در روند بررسی و شمارش آرا وجود دارد.

در کوتاه‌مدت، معامله‌ سیاسی میان دو نامزد مطرح، که با میانجی‌گری حامد کزری، رئیس جمهور فعلی، صورت گرفته، ممکن است جالب به نظر برسد، اما رأی‌دهندگان این مسئله را امری نا‌شایست تلقی خواهند کرد و این مسئله در بلند‌مدت اعتبار انتخابات را تحلیل خواهد برد. درحال حاضر، اکثر افغان‌ها انتظار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را دارند.

مشارکت گسترده در دور اول تا حدودی با این اهمیت توجیه می‌شود که رأی‌دهندگان به انتخابات ولایتی مبذول داشتند. پویایی‌های رأی‌دهندگان و مشارکت آنان در دور دوم انتخابات بین دو نامزد، متفاوت خواهد بود. رقابتی نزدیک، ممکن است به مشارکت گسترده‌ دیگری منجر شود.

اینکه نهادهای انتخاباتی افغانستان، رئیس جمهور کرزی و نامزدهای معرفی شده چگونه با قواعد میدانی برای دور دوم و فرآیندی، که منجر به این رویداد می‌شود، موافقت کنند و سپس حوادث پس از انتخابات را مدیریت نمایند، در نهایت مشخص خواهد کرد که آیا افغان‌ها این فرآیند را قانونی تلقی خواهند کرد یا خیر.

دستکاری قابل‌توجه در این فرآیند نه تنها افراد را از رأی خود محروم می‌کند بلکه ممکن است موجب گسترش نارضایتی در بین تمام گروه‌ها یا جوامع شود.

افغان‌ها بیشتر موفقیت در روز انتخابات را به کمیسیون مستقل انتخابات و نیروهای امنیت ملی افغانستان نسبت می‌دهند.

اعتماد عمومی جدید در این نهادها، پتانسیل تغییر و بهبود پویایی مذاکرات با طالبان را دارا است، همانطور که انتخابات موفق می‌تواند نفوذ اخلاقی و سیاسی دولت آینده را تقویت کند. به هرحال، پنجره فرصت استفاده از این قدرت، زمان طولانی‌ای باز نخواهد ماند.

مشروعیت عمومی رئیس جمهور آینده تنها به شیوه‌ای که وی انتخاب شده است بستگی ندارد، بلکه به چیزی بستگی دارد که او قادر است در چند ماه اول تصدی پست ریاست جمهوری به آن دست یابد؛ از جمله اینکه آیا وی می‌تواند توافقنامه امنیتی دوجانبه با آمریکا را به نتیجه رسانده و تصویب آن را تضمین کند یا خیر.

بهم پیوستن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات استانی بدین معنا است که طرز نگاه افغان‌ها به روند انتخابات شورای استانی بر مشروعیت مفروض دولت آینده مؤثر خواهد بود.

جامعه بین‌المللی باید در مقابل وسوسه حمایت از یک معامله ائتلافی که نیاز به دور دوم انتخابات را برطرف می‌کند، مقاومت نماید. این مسئله ممکن است روند ایجاد دولت جدید را در کوتاه‌مدت سرعت بخشد، اما فرآیند انتخاباتی آینده را تضعیف می‌کند. هرگونه جایگزین برای دور دوم باید تنها در صورت تقلب گسترده یا خشونتی که این مسئله سرنوشت‌ساز را دچار خلل می‌کند، مورد توجه قرار گیرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن